Με το βλέµµα στη δεύτερη άνοιξη της µπύρας

Κοινοποίηση:

του Γιάννη Πανάγου

Η πανδηµία και τα µέτρα περιορισµού της λειτουργίας στον κλάδο της εστίασης, η µειωµένη τουριστική κίνηση και τώρα ο πόλεµος στην Ουκρανία, µαζί µε ένα ισχυρό κύµα ανατιµήσεων στις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας, κάνουν τη δουλειά των µικροζυθοποιών δύσκολη.

Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για µια αύξηση που προσεγγίζει το 50% στις µικρές γυάλινες φιάλες της µπύρας (επιβλήθηκε από 1ης Απριλίου) πράγµα που σηµαίνει ότι το κόστος παραγωγής, µόνο εξ αυτού του λόγου, µπορεί να είναι ενισχυµένο έως και 10%. Εικάζεται ότι όλο αυτό έχει να κάνει µε την εµπόλεµη κατάσταση στην Ουκρανία, χώρα µε ηγετική θέση στην αγορά γυαλιού, ωστόσο, τίποτα δεν αποκλείει και τις υπερβολές από τους διακινητές αυτών των προϊόντων. Οι τελευταίοι, βρίσκουν µια καλή αφορµή, αφενός να ξεστοκάρουν αποθέµατα, αφετέρου να επωφεληθούν από το κλίµα ανατιµήσεων στην αγορά.

∆εν είναι το ίδιο το κόστος που επωµίζονται αυτό τον καιρό οι µεγάλες πολυεθνικές εταιρείες παραγωγής µπύρας και οι αδύναµες µικροζυθοποιίες. Και µόνο το σύστηµα επιστροφών που εφαρµόζουν για τις άδειες φιάλες οι µεγάλοι, είναι αρκετό για να κάνει τη διαφορά, στο πεδίο του ανταγωνισµού. Πολλώ µάλλον που στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι «µεγάλοι» κινούνται από καλύτερη διαπραγµατευτική θέση έναντι των προµηθευτών, απορροφούν τους κραδασµούς της αγοράς και διατηρούν άλλη σχέση µε τα δίκτυα λιανικής.

Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι το επόµενο διάστηµα οι συντελεστές του κλάδου της µικροζυθοποιίας θα περάσουν δύσκολα.

Αυτό δεν σηµαίνει βέβαια ότι θα πρέπει να εγκαταλείψουν την προσπάθεια. Οι αντικειµενικοί λόγοι που έφεραν την πρώτη άνοιξη του κλάδου στην Ελλάδα, παραµένουν ισχυροί. Όπως έγινε λίγα χρόνια νωρίτερα µε το κρασί, έτσι και στην µπύρα, η χώρα έχει τις προϋποθέσεις ώστε να δηµιουργήσει µε τον καιρό τουλάχιστον µια µικρή µονάδα παραγωγής σε κάθε νοµό.

Το επιτρέπουν η γεωγραφία και το µικροκλίµα της κάθε περιοχής και το επιβάλλουν οι καιρικές συνθήκες (µακρύ καλοκαίρι) και το τουριστικό ρεύµα. Άλλωστε, η εµπειρία των τελευταίων δέκα χρόνων έχει δείξει ότι οι καλές προσπάθειες που είναι ταυτισµένες µε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου και τις εγχώριες πρώτες ύλες (π.χ. βύνη) µπορούν να ταξιδέψουν ακόµα και στη µακρινή Αυστραλία.

Κοινοποίηση:
Προτεινόμενα

Μερική πώληση επιχειρήσεων στην Ασία φαίνεται να εξετάζει η Carlsberg

Την αποποίηση ορισμένων από τις επιχειρήσεις της στην Ασία εξετάζει η Carlsberg, με την ιαπωνική εταιρεία Sapporo Holdings να εμφανίζεται ως η πιθανότερη αγοραστής, σε περίπτωση που ο δανικός κολοσσός προχωρήσει όντως σε πώληση.

Νέα δυνατή Imperial Stout παρουσιάζει η Seven Island Brewery

Η μικροζυθοποιία Seven Island Brewery ανακοίνωσε το νέο κεφάλαιο της σειράς «Dark Ages» με την καινούργια δυνατή Imperial Stout «Wicked Wizard», η οποία έχει περιεκτικότητα αλκοόλ 11% και αρώματα από cheese cake με φυστικοβούτυρο.

Καθοδική τάση για τις premium μπύρες στο πρώτο εξάμηνο 2025

Έπειτα από τέσσερα χρόνια σταθερής ανάπτυξης, ο όγκος πωλήσεων μπυρών κατηγορίας premium και πάνω μειώθηκαν στο πρώτο μισό του 2025 με αισθητές μειώσεις να παρατηρούνται σε σημαντικές αγορές όπως η Κίνα, η Βραζιλία και οι ΗΠΑ, αλλά με μικρότερες αγορές να προσφέρουν μια χαραμάδα αισιοδοξίας, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία IWSR.

Προτεινόμενα

Με άρωμα και γεύση Βρετανίας κυκλοφορεί η «Όλλυμι» της Ζυθοποιίας Αναστασίου

Με άρωμα και γεύση Βρετανίας συστήνεται η νέα ετικέτα «Όλλυμι» της Ζυθοποιίας Αναστασίου. Πρόκειται για μια βρετανικού τύπου pale ale με έντονη πικράδα και περιεκτικότητα αλκοόλ 5,2%. Παράγεται με τη σύγχρονη ποικιλία λυκίσκου Olicana που αναπτύχθηκε από το πρόγραμμα ανάπτυξης λυκίσκου της Charles Faram και κυκλοφόρησε στο εμπόριο το 2014. Όπως αναφέρει η Ζυθοποιία Αναστασίου η εν λόγω ποικιλία λυκίσκου είναι γνωστή για τις έντονες γεύσεις τροπικών φρούτων όπως μάνγκο, γκρέιπφρουτ και φρούτο του πάθους, καθώς και για νότες εσπεριδοειδών και βοτάνων.

Η ΕΖΑ ποντάρει στην αύξηση τιμών για να επιστρέψει στην κερδοφορία εντός του 2026

Στα 28,669 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών του ομίλου Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης το 2024, έναντι 31,545 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση, με την ΕΖΑ να ποντάρει στην επιστροφή στην κερδοφορία από το 2026 μέσω αύξησης της τιμής των προϊόντων της.

Η ΕΖΑ εντάσσει στο χαρτοφυλάκιο της την μπύρα Cretan Kings

H Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) προχωρά σε μια κίνηση – ορόσημο για την ενδυνάμωση του χαρτοφυλακίου της, ανακοινώνοντας την απόκτηση του σήματος CRETAN KINGS. Πρόκειται για μια στρατηγική επένδυση που ενισχύει την παρουσία της εταιρείας στην ελληνική αγορά, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της ως ζυθοποιία με πλήρες, διαφοροποιημένο και ανταγωνιστικό χαρτοφυλάκιο προϊόντων.

Νέα αξία η επάρκεια εγχώριας βύνης

Αδιαπραγµάτευτη η ποιότητα» ξεκαθαρίζουν επαγγελµατίες του κλάδου της µικροζυθοποιίας στην Ελλάδα, οι οποίοι καλούνται να χαλιναγωγήσουν ένα εκρηκτικό µείγµα στις αγορές από τις οποίες έρχονται πρώτες ύλες για την παραγωγή craft µπύρας.